Expanze e‑shopu do zahraničí – jak dobře nastavit přepravu do zahraničí

Pokud se svým eshopem expandujete na nový zahraniční trh, otázce logistiky do zahraničí se nevyhnete.

 

Přečtěte si, na co při odesílání balíků z eshopu k zahraničním zákazníkům nezapomenout, aby byla expanze vašeho eshopu do zahraničí úspěšná.

Na naše otázky týkající se přeshraniční logistiky odpovídal Petr Litavec, projektový manažer služby Authentica Fulfillment.

Petře, děkujeme za možnost podívat se dnes s vámi na oblast přeshraniční logistiky. Vím, že v Authentice jste schopní zajistit kompletní logistiku e‑shopu. Službu nazýváte Authentica Fulfillment. Majitelé e‑shopů si tak ušetří starosti a mohou se soustředit na jiné činnosti spojené s provozem e‑shopu. Doufáme, že vaše odpovědi pomohou provozovatelům e‑shopů uchopit otázku logistiky do zahraničí dobře hned na začátku jejich expanze a vyhnout se tak pověstným slepým uličkám.

 

Dovolte, abychom první otázku položili spíš obecně. Zajímalo by nás, na co by měl z pohledu logistiky e‑shop myslet, když začne plánovat svoji expanzi do zahraničí?

Především by eshop měl nabídnout takové přepravní služby, na které jsou zákazníci na daném trhu zvyklí. Důležité je zákazníkům nabídnout rychlou metodu přepravy, která ale bude pro eshop cenově výhodná – je to tedy o hledání ideálního poměru „cena/výkon“.

Při zasílání mimo země EU je také důležité dát si pozor na případná cla a dodatečné daně, kterými jako eshop své koncové zákazníky nechcete obtěžovat.

 

Chápeme, i v logistice tedy platí, že je nutné nabídnout takové přepravní služby, které zákazníci v dané zemi preferují a očekávají. Jak dlouho dopředu před spuštěním zahraničního e‑shopu by měl e-shop začít řešit přepravu zásilek do zahraničí?

V případě využívání služeb fulfillment centra není třeba toto řešit nijak dlouho dopředu. Fulfillment centra mají zpravidla domluvené výhodně ceny za přepravu, a to včetně přepravy do zahraničí. Potom už je na eshopu, jakou přepravní metodu si vybere. Tento proces obecně trvá přibližně dva týdny.

 

Tak to je výrazně méně, než jsme čekali. A jaké jsou maximální rozměry balíků při doručování do zahraničí? To asi bude zajímat především e‑shopy prodávající objemnější produkty.

Zde záleží na přepravní metodě, kterou si eshop zvolí. Každá přepravní společnost má jiné limity. Uvedu modelový příklad – pokud například Česká pošta nějaký rozměr do zahraničí neumožňuje poslat, my jako fulfillment centrum doporučíme vhodnou alternativní přepravní metodu, která přepravu větších zásilek umožňuje. Důležité je také zmínit, že tyto limity mohou být různé v rámci různých zemí.

Tak teď jste mi nahrál na další otázku. Existují rozdíly při doručování zboží do jednotlivých evropských zemí? Například mezi východem (Maďarsko, Rumunsko aj.) a západem (Německo, Rakousko, Nizozemsko aj.)?

Zpravidla je hlavním rozdílem to, jakou přepravní metodu do dané země zvolíte. Například do Německa mnoho eshopů zasílá přes společnost DHL. Pokud bychom ale DHL chtěli využít při posílání například do Rumunska, můžeme narazit na to, že přepravní sazby budou oproti jiným přepravním společnostem dražší. 

 

A jak dlouho pak trvá doručení zásilky do zahraničí u nejběžnějších evropských zemí?

Opět v závislosti na přepravní metodě jsme schopni nabídnout od expresních přepravních metod po pomalejší metody, kdy samozřejmě čím rychlejší doručení, tím je vyšší cena za přepravu. Například společnost FedEx nabízí doručení prakticky do celého světa, kdy zásilka může být doručena už i následující den.

 

Když se řekne FedEx, tak si mnozí z nás vzpomenou na film Trosečník s Tomem Hanksem. Věřme, že filmový příběh nemá a nebude mít se skutečným doručováním zásilek z e‑shopů žádné spojitosti. Doručení do druhého dne je dnes často standard, který zákazníci očekávají. Existují u některých zemí zavedené koridory, které doručení také zrychlují?

Authentica Fulfillment má konkrétně vytvořený koridor do Německa. Na základě požadavků zákazníka jsme schopni koridor vytvořit i do dalších zemí, pokud to finančně dává smysl a pokud je objem zásilek už od začátku vyšší.

 

Tak geograficky bychom to měli ujasněné, jak je to pak s platbami od zákazníků? Je možné přijímat platbu dobírkou v místní měně?

Platba dobírkou je věcí veskrze typickou pro český a slovenský trh. Jinde ve světě tento způsob platby není tak populární, v některých zemích toto nefunguje vůbec (například v USA). Obecně tedy platba dobírkou při doručování do zahraničí možná není. Pro eshop se tak jedná o službu, kterou v zahraničí nedoporučujeme nabízet. Důvodem je především riziko nevyzvednutých dobírek, kdy při zaslání do zahraničí je finanční ztráta při nevyzvednuté dobírce o dost vyšší než v Česku.

 

S nevyzvednutými zásilkami souvisí i vratky. Jak lze podle vás při prodeji do zahraničí řešit reverzní logistiku?

Podle objemu zásilek do zahraničí jsme schopní nabídnout místní adresu pro příjem vratek, případně je možné zboží vracet přímo do mateřského skladu. V obou případech jsme jako fulfillment centrum schopni nabídnout předplacené přepravní štítky tak, aby měl zákazník odeslání zásilky opravdu co nejjednodušší.

 

Tedy opět vše se snahou zákazníkovi vratky co nejvíce usnadnit. To se nám líbí, prozákaznický přístup je obvykle známkou úspěšného e‑shopu, který má potenciál v zahraničí uspět. A když už jsme u toho zákaznického servisu, jakým způsobem je zákazník v zahraničí informován o průběhu doručení zásilky?

O průběhu doručení včetně času doručení je informován přímo dopravcem. My jako fulfillment centrum do tohoto vůbec nevstupujeme, vše vyřeší dopravce tak, jak je příjemce zásilky zvyklý u lokálních eshopů.

 

Takže vůči zákazníkovi se vše jeví, jako by zásilku doručoval místní e‑shop z dané země?

Ano, přesně tak. Vnímáme to tak, že zákazníci ve většině evropských zemích preferují lokální eshopy. Už jen proto, aby s eshopem mohli komunikovat ve svém rodném jazyce, platit svojí měnou (pokud svoji národní měnu ještě mají), případné vratky posílat na lokální adresu. A ze spousty dalších důvodů. Naší snahou je vše zajistit tak, aby i z pohledu logistiky vše vypadalo jako že zásilku posílá místní eshop.

 

Tak s tím zcela souhlasíme. Tyto preference při upřednostňování místních e‑shopů jsou v různých částech Evropy různě silné. V určité míře se však týkají prakticky všech evropských zemí. A dovolte mi ještě poslední otázku na závěr. Jaké výhody má Authentica před jinými přepravními službami?

Předně je třeba si uvědomit, že Authentica není přepravní službou. Jsme fulfillment centrem, které zpracovává zásilky – zabalíme a odešleme. Připravené zásilky následně předáváme nasmlouvaným dopravcům, kteří zásilku doručí do země určení.

Zákazník si může vždy podle osobních preferencí vybrat přepravní metodu, která mu vyhovuje. Náš tým je vždy zákazníkovi nápomocen při výběru vhodné kombinace přepravních metod tak, aby byla přeprava co nejjednodušší a nejlevnější.

 

Petře, moc děkuji. Náš rozhovor byl pro nás nejen velmi zajímavý, ale i poučný. Věříme, že obdobně přínosný bude i pro české e‑shopy, které expandují do zahraničí. Přejeme vám i celé Authentice hodně úspěchů nejen v logistice a fulfillmentu, ale ve všem, do čeho se v budoucnu pustíte.

Díky a nápodobně i vám. Ať se vám v NK Expand daří a českým eshopům přeji, aby jejich cesta za novými zahraničními zákazníky končila úspěchem.

Případové studie

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Zavolejte nám

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Napište nám e‑mail

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí