Top 7 e‑commerce trendů pro rok 2020

V roce 2019 dosahovaly maloobchodní tržby v e-commerce celkem přibližně 3,5 bilionu dolarů. Online obchodování se tak už dávno stalo vysoce konkurenčním odvětvím, což se při nastalé koronavirové krizi ještě prohloubilo. Online začali nakupovat i lidé, kteří o tom ještě donedávna ani neuvažovali. 

Jedním z nejlepších způsobů pro odlišení se od konkurence je sledování aktuálních trendů v oblasti e-commerce. E-shopy tak musí neustále přemýšlet, jak udržet svoji značku a produkty zákazníkům na očích.

Stále však platí, že při jakémkoli experimentování (a u e-commerce technologií to platí dvojnásob) je nutné změny testovat, vyhodnocovat jejich výsledky a podle toho je buď implementovat nebo upravit.

 

 

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Co bude v roce 2020 hýbat světem online obchodování?

1. Google a jeho marketplace

Google Nákupy se stávají silným prodejním kanálem. Zejména pro méně známé e-shopy představují zajímavou příležitost pro zviditelnění. Integrace e-shopu a Google Nákupů probíhá přes tzv. PLA (Product Listing Ads). Google pak při dotazu zobrazí produkty, které svým popisem odpovídají hledání zákazníka. Nenechejte si ujít tuto zajímavou příležitost pro zvyšování svých konverzních poměrů. Stačí se zaregistrovat do služby Google Merchant Center a nastavit jednotlivé kampaně.

2. Nákupy přes sociálních média a User-Generated Content

Sociální média se stávají plnohodnotnými vyhledávači. Podle statistik už více než polovina online nakupujících uskutečnila nákup přímo přes příspěvky na sociálních sítích značky. Důvod je jasný. Sociální média umožňují snadné umísťování příspěvků s integrovanými odkazy konkrétních produktů. Nákupní proces se tak pro zákazníky stává výrazně snazším. V současnosti nabývá na významu i User-Generated Content. Obsah vytvořený skutečnými uživateli totiž působí autenticky a věrohodně. Zákazníci tak mají možnost vidět produkty u skutečných lidí, nikoli modelů nebo celebrit. Podle statistik více než 64 % uživatelů sociálních médií hledá UGC obsah před uskutečněním nákupu. Fotografie a videa zobrazující produkty a skutečné uživatele, kteří je používají, dokážou vytvořit skvělý obsah přitahující sdílení a engagement.

3. V jednoduchosti je síla

Spousta značek pochopila, že výhodnější je soustředit se na zdokonalování základního produktu. Ne nadarmo se říká: „Příliš mnoho zajíců, myslivcova smrt“. Příliš mnoho možností a variant v reálném světě zákazníkům totiž volbu spíše ztěžuje a komplikuje. Ukázkovým příkladem je společnost Casper, která v roce 2014 spustila prodej pouze jednoho typu matrace. Produkt „Bed-in-a-box“ dokázal za 2 roky vygenerovat obrat více než 100 milionů dolarů. I nyní prodává firma pouze 3 typy matrací. Z průzkumů totiž vychází, že více než 30 % Američanů cíleně preferuje určitou míru minimalismu – ať už v šíři nabídky nebo ve způsobu, jak jsou produkty navrženy a prodávány.

4. Rozšířená realita a virtuální realita přicházejí

Technologie AR a VR konečně řeší jeden z hlavních nedostatků online prodeje – nemožnost opravdu dobře si produkt ještě před jeho zakoupením prohlédnout. Samozřejmě když nepočítáme produktové fotografie. Kdo si ale někdy na internetu kupoval oblečení, ví, jak dokáže plochá fotografie klamat. S tímto nedostatkem se kromě oblečení a módních doplňků potýká například i nábytek.

Rozšířená realita a virtuální realita zákazníkům umožňují vyzkoušet si produkty i bez fyzického kontaktu s nimi. Skvěle to už dnes funguje například v online prodeji brýlí. Pomocí rozšířené reality mají zákazníci možnost si brýle „vyzkoušet“ a vidět, jak s nimi budou skutečně vypadat. Stejnou cestou jde i švédská IKEA, která umožňuje zobrazit zvažovaný kousek nábytku v kontextu skutečného prostředí zákazníkova bytu.

5. Produktová personifikace

Trend personifikace prostupuje mnoha dílčími částmi e-commerce. Od personifikované reklamy a custom-made obchodních sdělení se dostáváme k personifikovaným produktům. Na internetu je dnes mnoho prodejců nabízejících produkty přizpůsobené přímo na míru jednotlivcům. Od parfémů přes potravinové a výživové přípravky až po módní doplňky. Jejich hlavní výhodou je to, že jsou opravdu na míru přizpůsobeny potřebám každého jednotlivce.

6. Flexibilní platební možnosti pro velké nákupy

Pokud váš e-shop prodává spíše dražší produkty, mohou být překážkou v nákupu i určité obavy zákazníků týkající se výše finančního výdaje. Proto se nyní na trhu rozšiřuje nabídka flexibilních platebních možností, jako jsou například Afterpay, Mall Pay, Alza Třetinka nebo Twisto. Podstatou služby je rozdělení nákupu na několik menších plateb, které zákazník platí v průběhu následujících měsíců. Tímto způsobem je zákazník schopen „spolknout“ i větší nákup spojený s vyšším finančním výdajem. V roce 2019 byla služba Alza Třetinka využita u více než 60 tisíc objednávek. Nejčastěji ji používali zákazníci kupující mobilní telefony, chytré hodinky, televize, notebooky, domácí elektroniku a bílé elektro.

7. Větší důraz na sociální hodnoty a životní prostředí

Zákazníci si dnes intenzivněji uvědomují, že jejich nákupní zvyklosti ovlivňují celý svět. Při online nákupech tak stále více upřednostňují výrobky a značky, které věnují ochraně životního prostředí patřičnou pozornost. Ze statistik vyplývá, že téměř 90 % spotřebitelů preferuje nákup produktů od výrobce, který deklaruje sociální nebo environmentální výhody. Není divu, že spousta značek se poslední dobou „zbarvila na zeleno“. Když pak firma dokáže tyto environmentální snahy pojmout i vtipně a originálně, je o úspěch postaráno. Skvělým příkladem je britský výrobce kosmetiky Banish Skin Care, který při balení svých produktů nepoužívá klasickou bublinkovou fólii, ale svoje vlastní brandované ponožky. Tímto neotřelým způsobem dokáže významně snižovat spotřebu použitého obalového materiálu.

A který z e‑commerce trendů bude vhodný pro vás?

Trendy přicházejí a odcházejí, ale konkurence zůstává. Nezbývá, než moderní technologie a možnosti neustále sledovat a vyhodnocovat možnosti a přínosy jejich využití u vašeho vlastního online prodeje. Každému totiž bude fungovat něco jiného.

Případové studie

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Zavolejte nám

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Napište nám e‑mail

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí