Expanze e‑shopu do zahraničí v roce 2021 – jak na marketing a logistiku

Probíhající pandemie onemocnění Covid19 má z byznysového pohledu jasné vítěze. I když je toto vítězství vzhledem k stavu společnosti a zdravotnictví opravdu hořkosladké. Vítězi jsou jednoznačně eshopy a další hráči v segmentu ecommerce.

 

Přečtěte si naše doporučení pro marketing a logistiku eshopů v roce 2021.

Pokud máte eshop a úspěšně prodáváte v Česku, asi i vy uvažujete o expanzi na nové trhy. Získat v zahraničí nové zákazníky, znásobit objemy prodejů, snížit nákupní ceny, využít synergické efekty… To vše jsou příležitosti, která s sebou expanze eshopu do zahraničí přináší.

Samotná expanze je komplexní proces zahrnující spoustu dílčích kroků – průzkum trhu, analýza klíčových slov v cizím jazyce, lokalizace webu a eshopu do cizího jazyka, zaškolení a spuštění zákaznické podpory, marketingové aktivity, logistika aj. Jaké trendy však lze v marketingu a logistice očekávat pro oblast ecommerce v roce 2021?

Oborové trendy ecommerce

V roce 2021 můžeme očekávat pokračování a posilování trendů z roku 2020. V kurzu budou zejména tyto produkty a služby:

  • léky a zdravotnický materiál (vitamíny, respirátory, potravinové doplňky…)
  • vybavení domácnosti a kuchyně vč. produktů vedoucích k vyšší soběstačnosti (šicí stroje, domácí pekárny, zastřihovače vlasů…)
  • vybavení pro práci z domu (web kamery, notebooky, psací stoly, židle…)
  • potraviny
  • sportovní a volnočasové vybavení pro „léto doma“ (karavany, jízdní kola, motocykly, beznadějně vybookované chaty a chalupy)
  • domácí zábava (stolní hry, knihy, Netflix…)
  • dům a zahrada (produkty, ale i stavební nebo zahradnické práce)
  • domácí mazlíčci
  • investiční příležitosti (zlato, investiční kovy, akcie, kryptoměny…)
  • alkohol, zábava 18+

Trendy v online prodeji a automatizaci

Objem online prodejů bude i v roce 2021 strmě růst. Maloobchod je totiž stále paralyzovaný státními restrikcemi a do online prostředí se přesouvají i obory, u kterých to bylo dříve nemyslitelné (např. ojeté automobily, nemovitosti aj.).

Strategie fungování velkých eshopů na principu tržiště (marketplace) bude rovněž posilovat a usnadňovat vstup nových eshopů na trh. V Česku je to dobře vidět u Alzy a Mall.cz, v zemích Západní Evropy pak zejména u Amazonu.

Z pohledu logistiky lze očekávat stále vyšší tlak na co nejrychlejší doručování zboží (same day delivery), boxy k vyzvedávání (např. Alza boxy) a bezkontaktní výdejní místa v režimu drivein.

Trendy v oblasti virtuálních technologií

Virtualizace společnosti bude i nadále pokračovat v množství času stráveného u sociálních médií. V oboru zábavy a cestování se můžeme těšit na rande online, virtuální závody, divadelní představení, muzejní prohlídky nebo virtuální návštěvy památek.

U eshopů tyto technologie přinesou přechod od digitálních asistentů a chatbotů k virtuálním ambasadorům a influencerům, kteří pobaví, vzdělají nebo pomohou s nákupem.

Trendy v logistice a doručování

Více než kdy dřív je důležitá rychlost doručení a schopnost eshopů posílat zásilky i do zahraničí. Vzhledem k těmto nárokům jsou požadavky na interní logistiku eshopů stále vyšší a mnoho eshopů se tak přiklání k využívání outsouringu logistiky – fulfillmentu.

Fulfillment centra fungují na velice jednoduchém principu – namísto vlastního skladu drží eshop zásoby svého zboží ve fulfillment centru. Fulfillment centrum podle míry využití skladové plochy účtuje eshopu poplatky za skladování a podle instrukcí e-shopu expeduje objednávky. Poplatek za vychystávání zásilek je obvykle účtován podle počtu kusů zboží, které je v zásilce obsaženo. Většina fulfillment center nabízí i možnost automatizovaného zpracování objednávek přes API napojení. Rychlost expedice použitím automatizace výrazně roste. Další výhodou fulfillment center jsou zpravidla lepší sazby poštovného, a to díky objemovým slevám, které mají fulfillment centra u přepravců vyjednány.

Doporučení pro ecommerce marketing

Výše popsané trendy naznačují rychlý vývoj ecommerce trhu i v roce 2021. Eshopy by tomu měly vhodně přizpůsobit i svoje marketingové aktivity. Přečtěte si našich 5 doporučení pro ecommerce marketing v roce 2021:

1. Pracujte s daty z trhu!

Můžete je čerpat třeba od Nielsen Admosphere, z portálu Heureka a řady dalších zdrojů. Sledujte konkurenci a porovnávejte svoje výkyvy s trhem a relevantní konkurencí. Současná krize má vliv na spousty firem – snažte se zjistit, jak intenzivně postihla právě vaši konkurenci. A přitom samozřejmě nezapomínejte sledovat, jaké další aktivity vaše konkurence podniká a jestli se na trhu náhodou neotvírá nějaká nová příležitost, třeba i v jiném oboru. Štěstí přeje připraveným.

2. Budujte svoji značku!

Ani v krizi nezapomínejte rozvíjet komunikaci a příběh vaší značky. Vyzdvihujte benefity a důvody zrovna pro vaše produkty. Komunikaci plánujte ve více variantách, vždy si stanovujte měřitelné cíle a nezapomínejte, že dlouhodobost zpravidla přináší vyšší přidanou hodnotu.

3. Využijte uvolněný mediální prostor!

Krize zvýrazňuje změny v nákupním chování a potřebách zákazníků. Více se do nich promítají stres, únava nebo frustrace. Zákazníci více vítají zábavu, která jim umožní zapomenout a odreagovat se. Část značek přestala úplně komunikovat a mediální prostor uvolnila. To samozřejmě vede k snižování cen a vytváření prostoru i pro menší zadavatele. Přitom publikum svůj čas strávený konzumací médií spíše zvyšuje (u online meziročně o více než 30 %).

4. Personalizujte!

Pokud ještě kontakty a zákaznická data nesbíráte, začněte. Umožní vám to lépe poznat svoje cílové skupiny, detailněji je segmentovat a přinášet zákazníkům lepší úroveň služeb a nabídky na míru. Pokud v tom budete úspěšní, podaří se vám zvyšovat míru věrnosti vašich zákazníků a realizovat vyšší míru upsellingu a nákupů na základě doporučení.

5. Multichannel rulez!

Zmapujte online a offline prodeje vašich produktů a detailně analyzujte silné a slabé stránky jednotlivých prodejních kanálů. Poctivě udělaná analýza vám umožní spojit výhody svých prodejních kanálů a maximalizovat jejich efektivitu.

Jak taková úspěšná reklama v době krize vypadá? Příkladů je na trhu víc než dostatek. Vzpomeňte například na prodejce kol Bikero.cz. Komunikace značky vykazuje tři velmi úspěšné strategické kroky:

  1. Skvělé využití mediálního prostoru, který se uvolnil po zastavení komunikace konkurenčních značek.
  2. Výborný odhad trendu vývoje.
  3. Dobře navržená a kladně přijatá služba zákazníkům „Bikero kurýr“.

A jak taková úspěšná strategie vypadá v řeči reálně dosažených prodejních čísel za rok 2020?

Případové studie

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Zavolejte nám

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Napište nám e‑mail

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí